Toyota

Toyota och dess oberoende återförsäljare säljer cirka 15 000 nya bilar varje år och är kontinuerligt bland de fem mest sålda bilmärkena i Skandinavien.

Utmaning

Toyota ville ge sina lokala återförsäljare möjlighet att utföra marknadsföring lokalt i en pålitlig miljö, utan att behöva kompromissa med Toyotas varumärke.

Toyota behövde en onlineplattform där återförsäljarna enkelt kunde skapa och anpassa sitt digitala marknadsföringsinnehåll lokalt, med försäljningsaktiviteter som öppet hus och nybilspremiärer.

Dessutom ville Toyota Danmark ha en webbplats som säkerställde optimal igenkänning hos deras målgrupper och bästa tänkbara visning på alla plattformar och enheter.

Dynamicweb som lösning

Lösningen gör det möjligt för återförsäljarna att via sina individuella undersajter marknadsföra sig lokalt, med nyheter, evenemang, öppet hus och så vidare. Toyota Danmark kan å andra sidan uppdatera alla lokala undersajter med nationella marknadsföringskampanjer och ett gemensamt innehåll som annonser, prislistor, med mera. På så sätt kan centraliserade kampanjer genomföras såväl som lokala kampanjer initierade av de enskilda återförsäljarna. Dessutom har varje återförsäljare möjlighet att marknadsföra sitt urval av begagnade bilar på sin undersida.

Lösningen var inte bara till nytta för kunderna, utan i allra högsta grad även för återförsäljarna, vilket gav dem stordriftsfördelar i form av mindre startkostnader och sänkta kostnader för underhåll, utveckling och drift. Ett annat plus för återförsäljarna är tryggheten i att deras sajter är uppdaterade, eftersom Toyota Danmark ständigt förser dem med det senaste marknadsföringsinnehållet – de behöver endast fokusera på sina egna lokala marknadsföringsinsatser.

Resultat

Stordriftsfördelar har uppnåtts för de lokala återförsäljarna vad gäller utvecklings- och driftkostnader. Den nya Dynamicweb-lösningen ger de lokala återförsäljarna möjlighet att skapa en stark närvaro både online och i sitt närområde. Dessutom är det nu möjligt att öka återförsäljarnas onlinenärvaro genom att lägga till deras urval av begagnade bilar på respektive lokal webbplats. Återförsäljarna är nöjda med sin nya plattform och dessutom har ett lärande-community etablerats, för att de ska kunna vidareutveckla sina onlinekvalifikationer och få mer kunskap om sina lokala målgrupper. Allt för att förbättra interaktionen med kunderna.
Toyota
"Vi behövde en lösning för att stödja försäljning och marknadsföring för våra lokala återförsäljare och för att avsevärt lätta på våra rutiner. Med Dynamicweb har vi skapat den perfekta lösningen, som gör det möjligt för oss att både göra centraliserad marknadsföring och ge de lokala återförsäljarna möjlighet att initiera lokala marknadsföringsinsatser."
- Toyota
Toyota
Client
Toyota
Location
Sverige, Danmark
Segment
CMS, Marketing, Manufacturing
Website
www.Toyota.dk
Partner
Buchs A/S

Similar cases